Sunday, July 3, 2011

blog baru...

Posted by fazza at 10:16 PM 1 comments
wa ade blog baru..hehe. gedik je nk byk2 blog tp malas nk hapdate. gr tgok.. :P

http://cekgufarhana.blogspot.com/

Saturday, May 28, 2011

Cincin...

Posted by fazza at 11:20 PM 0 comments
Erm..post kali ni nak stosy sket pasal cincin. cincin utk lelaki.
lelaki muslim, diharamkan memakai emas.

SOALAN: oh.so emas xboleh pakai. pakai la suasa.
(erm..soalan ke tu?.huhu)

JAWAPAN: sebenarnye ni nk btaw ni...suasa pun sebnarnye adalah campuran perak+emas. oleh sebab kandungan emas lebih bnyak dlm emas, maka ia dihukumkan emas dan dilarang dipakai oleh lelaki. (hukum2 ni wa xletak k..wajuge xreti..cni tgok). MAnakala, pemakaian cincin perak adalah sunnah bagi lelaki. ini adalah kerana Rasulullah SAW pernah memakai cincin diperbuat daripada perak sehingga baginda wafat.

SOALAN : emas putih??? laki boleh pakai?
JAWAPAN: Emas putih sbnarnye adalah emas yg dah dilunturkan. so xboley k. xboleh.

KESIMPULAN: lelaki muslim anda pakai cincin perak/platinum je taw.

cantek gile cincin ni. simple je tp stylo. sesuai untuk laki sejati..kehkeh
pergh..yg ni lg cun. lord of the ring beb.


Sunday, May 22, 2011

jujurlah padaku

Posted by fazza at 1:45 PM 0 comments
Ini adalah post yang SERIUS. Sila baca dengan penuh emosi dan kening berkerut.

Post ini ditujukan kepada mereka yang menganggap, tipu/ tipu sunat/ atau yang sewaktu dengannya itu tak apa. Sebelum tu, baca dulu hadis tentang ciri-ciri orang munafik ni (.

Sabda Rasulullah s.a.w yang maksudnya:
“Ada empat perkara, sesiapa yang melakukannya maka ia adalah seorang munafik tulen. Sesiapa yang melakukan satu daripada empat perkara itu, maka ia mempunyai salah satu daripada sifat munafik, hingga dia meninggalkannya . (Empat sifat itu ialah) apabila dipercayai ia khianat, apabila bercakap ia berdusta, apabila berjanji ia mungkir dan apabila bertengkar ia mengenepikan kebenaran.(Menegakkan benang basah ) “.
Riwayat Ahmad


Sejauh manakah anda percaya dengan orang yang berada disekitar anda? Sejauh manakah orang yang paling rapat dengan kita boleh dipercayai? Jujurkah mereka dengan anda? Atau..jujurkah mereka dengan anda? Aku tak tahu orang lain. Tapi aku tak suka orang yang tak jujur. There's no such things as white lies. Tipu sunat? ape kejadah tuh. akan tetap jadik penipu jugak. Tolonglah jangan memperjudikan kepercayaan orang lain dengan menipu. walaupun terhadap benda yang remeh. (oh.~) . "Laa..bukan niat nak tipu pun..aku takut dia kecik ati." Yang ni tipu sebab nak jaga hati orang/takot kantoi etc. Kalau orang tu tahu kau menipu, dia jadi suka hati sampai melompat2 ke? Niat nak jaga hati orang lain tu memang baik, tapi kau pikirlah sendiri, ade ke hubungan yang berjaya dengan dengan menipu. ade ke orang yang akan percaya kau lagi lepas ni. Kecik tak hati member tu kalo tau kau ni bermuka2, bertalam-talam, cakap belit-belit.

~aku susah nak percaya orang. tapi kalo orang yang aku percaya tak jujur/hipokrit, aku dah tak boleh percaya kau lagi dah. sori.
~ade dua kategori manusia yang paling aku tak suka.
1. Manusia yang tak jujur/hipokrit~payah sangat ke nak berterus-terang?
2. Manusia yang tak boeh menepati janji. Sila jangan buat janji palsu dengan aku.

semoga aku terhindar daripada dua golongan manusia ini.


Saturday, April 2, 2011

Tunang

Posted by fazza at 12:00 PM 0 comments
Gmbr atas: agak gedik la kan,..haha..


gmbar atas: Uuu...tersiput-siput..~~~


gmbr atas: yg ni sume candid, but nice

gmbr atas: ngan family :*

gmbar ats: beliau..auww~~


p/s-saje2 nk share gmbr. kalo nyampah sile tutup cpat2 k..hehe

Sunday, February 20, 2011

tragedi di pagi sabtu

Posted by fazza at 12:29 AM 0 comments
Td sy ondaway g skolah. biaselah..skolah xjauh pun. 5-10 minit leh sampai kalo kete xbyk. ok..sesampainye sy disimpang, mase nk membelok ke laluan ke skolah tu...sy nmpak ade sebelah slipar croc kale hitam kat atas jalan tu....
Pastu sy ushar2 la jalan tu..nmpak cam ade kesan kaler coklat kemerah-merahan n serpihan2 bnda asing gtu atas jalan.

Hoh..tetibe sy jd semakin cuak. erm...darah ke tuh?
heh..tp kalo darah eksiden, biasenye bomba akan siram ngan air.
Ok2..sy haruslah positif. Tarik nafas...hembus..relaks2...
mungkin itu kesan tumpahan air milo.
Tp bnyak benda tu...pergh..
Mula terfikir kalo darah mesti org tuh da cedera parah.
Pastu mesti roh dia xtenteram sbb kereta sy sdang bergerak di atas tempat kejadian.
Tayar bergerak di atas darah.
isk.
(hurm..imaginasi da mcm cite puaka jalan plak dah)


then tgah khayal2 tu wa ntah cmne tah sy terlanggar divider...ala..benda yg xbergerak kat tepi jalan tu.
Dumm!..gtu.
hoh..tension rasenye sy...
pasal jalan besar..keta xde...
yang sy pegi hentam divider tuh wat pe.

okeh..tu jela yg sy nk cite.
kesimpulannya..
jangan berangan semasa sedang memandu.
dan
sesungguhnya melanggar divider boleh menyebabkan sportrim anda kemek.

-sekian-

ini ialah imej ferrari yg dirembat drp encik abang.
"kereta kecil warna merah, boleh ku bawa ke sekolah"~

Monday, December 20, 2010

Posted by fazza at 1:20 PM 0 comments


Hurm..lame gile dah x update. mcm lupe sudah ade blog. Oh!.
Cuti2 nih..byk explore2 resepi je kat intenet..hehe. bz2 kan diri kat dapo, wat experiment. (Oh..da lame juge x masuk chem. lab or computer lab. Dem!).
*tibe2 rendu maw wat keja yg betul2 suke..hurm*

Oklah.. takpe..balik pade topik asal, just nak share kat sini resepi2 yg bagus yg i da pnah try beserta dengan gmbr nye skali :D

BUBUR ASYURA (ni boley dapat sekawah besar nih. i carik resepi utk wat ngan jiran2 ;))

Bahan2
1kg tepung beras
1kg gula pasir
½kg gula merah (masak dan ditapis)
½kg kacang kuda (direbus)
1kg kacang hijau (direbus)
½kg kacangtanah(digoreng tanpa minyak)
2kg ubi keledek (dipotong kecil dan direbus separuh masak)
2kg pisang
200g sagu
3 tongkol jagung segar
1kg pati santan
Garam secukup rasa
2 helai daun pandan

Cara
1.Bancuh tepung beras bersama 7 liter
air,kacau di atas api.
2.Masukkan pati santan dan daun
pandan.Kacau lagi sehingga pekat.
3.Masukkan gula pasir,gula merah dan
garam.
4.Masukkan kacang hijau,kacang kuda,
jagung dan keledek.
5.Masukkan kesemua bahan yang lain dan
kacau sehingga masak.
6.Bila sudah masak tuang ke dalam acuan
dan sejukkan sebelum dipotong.

sumber: Click!


KUIH TALAM GULA MERAH

Bahan2
BAHAGIAN BAWAH
1 1/2 cawan tepung gandum
1 1/2 cawan air gula merah ( 1 1/2 cwn gula merah+1/2 cawan gula pasir+1cawan air) dimasak, sejukkan
2 cawan santan cair

BAHAGIAN ATAS
1/2 cwn tepung beras
3 cawan santan
4sdb tepung jagung
1sdk garam
campur smua bahan dan panaskan sebentar seniasa digaul sekadar panaskan saja,jgn sampai bergentel.

sumber: click!

pastu tadik ade wat laksa. sbb da slalu wat, i main agak2 ikut suke hati je. so yg ni i punye resepi lah..hehe

LAKSA

Bahan kuah (5-10 org mkn)
1 kg ikan (kembong/selar/parang/ape2 je)~rebus, buang tulang, dikisar
5 bunge kantan
5 keping asam keping
daun kesum
10 biji cili padi, 3 biji bawang besar, 2 btg serai (semua ni kisar)
3 sudu kecil cili serbuk
air
garam

Hiasan
Timun
bawang
salad
cili besar
telur rebus

mi laksa
tepung beras
tepung jagung/ tepung sagu-2 sudu besar
air panas untuk membancuh.



Friday, October 15, 2010

The rememberance.

Posted by fazza at 7:40 PM 0 comments
Warning Signs That He's Not Over His Ex

1. Constantly brings her up in conversation
This is obvious sign #1. If he's talking about her all the time, then clearly he still has feelings for the girl. Even if he speaks about her in a negative way, the fact of the matter is that the thought of her is still fresh in his mind.

2. Compares her to you
If your new boyfriend starts to compare you to his ex, this is a sign that he may not be over her just yet. At first, you may be able to shrug this off with little to no problem, but after a while (if it continues) it'll be annoying to hear time and time again -- not to mention, it's just not fair to you. Take this as a sign that he has unresolved feelings for his ex and get out.

3. Continues to hang out with her
Your beau insists on hanging out with his ex -- frequently. You put up with it because you don't want to be that girlfriend who creates annoying rules and restrictions for her man, but if you let him walk all over you, you'll be doing yourself and the relationship a major disservice. Don't be a pushover; stand up for yourself and voice your opinion if you find it inappropriate for him to constantly spend time with her when he has you too. If he gets defensive about the situation, then he's just not over his ex. Period.

4. Routinely calls her
Calling his ex routinely is not as bad as hanging out with her frequently, but usually, one leads to the other -- and besides, what could these two possibly have to talk about? Again, call him out on it and find out what the deal is before they start having "strictly platonic" sleepovers.


5. Accidentally calls you by her name...
This one is definitely never a good sign, but we'll give him one get-out-of-jail-free card if the relationship is still new and he's fresh out of a breakup. BUT, if this happens more than once and he doesn't profusely apologize for his mistake, don't let him off the hook so easily. That sting you feel when he mistakes your name for hers is not acceptable and you might want to rethink the relationship.

6. Holds onto memorabilia from his past relationship
As you get more comfortable in your new relationship, you start to rummage through his apartment only to find little trinkets and gifts from his ex. When you ask him about it and he retorts back with something along the lines of "Oh, I just can't get rid of that, it kind of holds sentimental value..." then a little red flag should immediately pop into your head. If, however, your guy is the extra sensitive type and he hasn't committed any of the aforementioned sins, you may still be in the clear.

7. Listens to morbid breakup music...
If your guy insists on listening to morbid music that suggests breaking up anywhere in the lyrics, then it might be a subtle sign that he's still clinging on to his past relationship -- either that, or he's just plain depressed. Maybe you even caught him playing "their song" on repeat one day in his room. Trust us, this is never a good sign.

8. Brings you to places that remind him of her...
If you thought that place by the tree in the park with the heart engraved on it was your special new spot, think again. Ask him why he constantly takes you to the same specific places. If he's repeating locations that he and his ex used to frequent, he may be taking you there because it brings back fond memories -- that don't involve you.

9. He's annoyed that she's dating someone...
Your boy announces that his ex is in a new relationship and expresses his discontent and disgust at the thought of the idea. Well, news flash! He's in a new relationship too -- and it's with you -- so he should have no reason to fret. Remind him of this important detail, but not before you take note of this definite red flag.

10. He keeps pictures of her...
Lastly, to top off all of his other unacceptable behavior, you discover that for some unknown reason, he still keeps pictures of his ex.

resource: click here


*** I would like to add one more:

11.he always want to keep track of her update, through either social networking site, blogs, her friends, family. or anybody connected to her. a sign that shows he still misses her. Mmmm..

Tuesday, August 17, 2010

UhuK!

Posted by fazza at 6:39 PM 0 comments

today i scratched my Pon-Pon...sob2..
blame my unskilled driving technique...
br 3hari lorh...aduyai.
pergh..kene lg byk praktis ni.
kene lg byk kuar jln2 kot..huhu~
PON PON!
;)

Sunday, August 15, 2010

My nEw swEeWT BaBy :)

Posted by fazza at 11:01 PM 0 comments
Syukur..alhamdulillah dengan semua rezeki yang ade... :)

Wuuu...unwrapping



i) NEXT:
~tmbah menda2 yg takde tu. heh.
~tukar sportrim
~mekap biar lg sporty.

okeh! so ade sape2 maw sponsor untuk tujuan itu?hhuhuhu~

Sunday, August 8, 2010

sorrow sunday

Posted by fazza at 12:44 PM 0 comments
I wished tears could quickly washed away the pain that i cannot bear.
Drained all the memories that i wished i don't remember.
Wipe away the feeling i wished i never had.
'
'
but
'
'
it just.
'
'
it wont go away.
The tears are still there.
'
'
but
'
'
the heart still bleed.

Friday, July 16, 2010

surat misteri..

Posted by fazza at 6:38 PM 0 comments
td kann..

mase br blik rumah

masuk lam bilik

letak barang

pastu nk amek towel

tibe2 ternmpak satu sampul putih kat bawah beg jalan2

amek la sampul tu

tgok ade name sendri kat sampul tu

dah terbuka

tgok isi, ade cd je..tapi sampul sgt lah besar

konfius..sbb mcm xpnah nmpak je sampul surat ni,

tgok tarikh, adelah 2 mei 2010

pergh, dah lame..apekah?

pastu trus on pc

tgok ape isi dlm cd..

jeng..jeng..
'
'
'
'
'
'
'
'
'
ini dia..huhu.. punye la sudah lame ini gmbr, aku br jumpe...

dan gmbr ini yg saiz besar punye ade kat rak tv.
**komen mama: 'nmpak senteng betol kaen ko..'

**Ya mama, sy sudah suroh syuhada jahit kain sy labuh2....huhu
.
tp yng pastinye kurung pahang cotton yg ini mmg gojes. i likeeee..


gmbar ni dan gmbr2 laen..ade byk lg yg patotnye di frame tp x dframe kan..

huhu..pemalas jenis apekah ini..

kasik update sketttt...

Posted by fazza at 6:09 PM 0 comments
Owh..lame sudah xupdate.. mcm2 benda berlaku

* PAC-aku x g..sbb tibe2 dtg mood mls nk keje yg bz2 gtu..huhu.. wlaupun xg, tp tetap cuti. Balik kg.

*skrg am no longer working in cheras. OUT. baru blik rumah rini. berbondong-bondong barang2 ku..huhuhu.

*Okeh...dah quit, comfirm la kene byr kan..adoi..beriban2 la jugak.

*will be heading to JB dis weken. Lame sudah xdtg. *rendu*

*Next week da start keje br. kene bangun pagi+pakai name tag.. Gambatte!huhu..

Tuesday, June 29, 2010

PAC

Posted by fazza at 5:55 PM 0 comments
owh..sy sgt neves. ade PAC kat INTAN kluang khamis ni.
Tataw mcm mane sy boley lulus ujian peringkat pertama yang memeningkan dan begitu banyak sampai nak muntah jawab soalan.
Apepun, sy akan try my best!
Owh malas r plak..

Monday, June 21, 2010

TaHnIaH Lin & HubBY

Posted by fazza at 2:51 PM 0 comments
Lin kawen sudah.
Gojes!
Semoge berbahagia selalu.
Sory, mmg sekeping ni je gmbr yg ade..huhu~
Okeh..next, nurul plak...
Pastu..haa..sapekah... ;)

JaLaN2 tGOk LaMPu

Posted by fazza at 2:16 PM 0 comments
Erm...mcm cover album plak! Dari kiri, drummer, guitarist, basist(me) and vocalist (^_~)

Eceh..gaye manje2 gedik gtu... :)


Sume org cover perut. Tataw nape. Padahal ramping2 je sume..ngee~


jue and me.

Pari-pari sakura..~
Event: Jalan2 tgok lampu+Reunion Bekas2 lecturer+Lecturer+soon to be bekas lecturer @MUCH..hoho~
Tarikh: 18 Jun 2010
Sape: Jue, Nurul, Wani, Fezza and Faza
Tempat: I-City Seksyen 7, Shah Alam

Friday, June 18, 2010

BorED

Posted by fazza at 3:49 PM 0 comments

saya sgt BOSAN. sangat..sangat

sindrom MALAS bekerja rini.

NAPEKAH

adeh

T_T


Thursday, June 10, 2010

MIsteRi

Posted by fazza at 5:27 PM 0 comments
Sape tah ni..
Gmbr ni bkn di crop, tp mmg diambil begitu.
Teknik fotografi misteri gamaknye...hahaha.
Tp i like. Mcm cool gtu.
hmmm....da xmisteri lg dah..
Like dis photo. gmbar yg di snap secara curi2..rase mcm gmbr terbaek yg penah aku amek..haha~

Yang kat bawah ni gmbr mkn2..byk kali punye mkn. Erk! kempis faza's pocket :p


Sunday, June 6, 2010

BaBy ByE Bye BYe-LeTtEr oF ReSIGnAtiON

Posted by fazza at 10:50 PM 0 comments
A simple format of resignation Notice

{your name}
{Address}
____________________________________________________________
{Employer}
{Adress} {Date}

Dear Sir/Madam or Mr/Ms Manager,
Notice of Resignation

Regarding to above statement, this is my formal notification that I am resigning from {company name} as {title}, {staff ID}.

2. Thus, I am giving a {duration of notice} notice of resignation starting from {date}. {End date} will be my last day of employment.

I appreciate the opportunities I have been given here, and wish you much success in the future.
Thank you.


Sincerely,

{your signature}
{Your Name}

cc: {names of those being copied on the letter}


I refer here:
http://jobsearchtech.about.com/od/resumesandletters/a/letrofresign.htm

Thursday, June 3, 2010

tHe MulBeRry TrEe by JuDE DevERAuX

Posted by fazza at 7:45 AM 0 comments
Was dusting and rearrangging items in theTV hall, when i found this book that i never know to whom it belong. took it and read it. the first two chapter captured my interest which encouraged me to proceed till the end. Atleast i got something to do. kinda bored at the moment. sigh~

here some sneak peak of the book:

The story started when a multi-billionaire named James Manville died in a plane crash and left his wife of 16 years with nothing except an old farm house in Calburn, Virginia and a note asking her to 'found out about what happened'. Lillian Manville, went to Calburn, trying to put herself back to pieces, recovering from the sudden life changing experience. With a new name (Bailey James), new style and some weight lose, she started a preserving business with some local women and friends in order to support life.

She began to investigate the past of her former husband and the secret of the town. With the help of a local bachelor, Matthew Longrace, Lillian started to understand the childhood story of Jimmie, and discover about the 'murder called suicide'. She also discovered the good and the bad thing about Jimmie who deliberately sabotaging her chances in business and her diet program just to keep her with him, for the fear of losing her.

At the end, Lillian able to save her late husband businesses, solve the mystery and found a new happiness with Matt.

Faza Says:
# I rate this book 4 out of 5.
# there are certain part that could make me cry! Sob..sob..
# value what we have today. life might be short. u wouldn't realized what will happen next.
# be strong. nothing last forever, but the memory stay...
# Ritu byk dload ebook: new moon, eclipse, laskar pelangi and ayat-ayat cinta, also LOTR(s), and Harry Potter(s). Malas nak bace on the screen. Nanti i review...huhu.

Tuesday, June 1, 2010

HaK MiliK & AmANaH

Posted by fazza at 2:16 PM 0 comments

Mood sedang baik. rase nak menulis. hari rase happy sebab kawan saya happy. tahniah kat kawan saya yang da jumpa cinta hatinya. lama sudah dia menunggu dan banyak sudah dugaan yang datang. rasa gembira tgok dia gembira. cinta yang mematangkan fikiran dan akal manusia.


Nak kongsi sket ayat bunga-bunga dia :)

'Kekasih atau isteri bukan lah seperti hak milik peribadi kita, sepatutnya kita kena anggap ia sebagai anugerah daripada Tuhan. Bukan seperti barang2 yang kita guna hari-hari. Sebab tu kita mudah rasa bosan apabila dah lama ataupun rosak. Hargainya dan jagalah seperti yang dipertanggungjawabkan dan diamanahkan kepada kita.'



# Semoge anda bahagia selalu k. aku juga ingin selalu bahagia begitu :))

# Hak milik dan amanah adalah dua perkara yang berbeza. Renung-renungkanlah.

# Rasenye kegembiraan tu boleh berjangkit. maka sebar-sebarkanlah :)

 

faza's pocket Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal